Locatie: Doolhut II
Datum: 21 en 22 maart 1997
Digitaal beschikbaar: 35 foto's
Foto's: G. Gijsbertsen (20,21,22, 27-31)
Foto's: Wouter van den Berg (Overigen)

Pieter Maritz Verkenners - Moeder- en zoonkamp

Ga direct naar => [ Verslag ]



Moeders en zonen



2 - Inchecken moeders en zonen. Alles verloopt ordelijk, we zitten mooi op schema.


Vrijdagavond


3
In verband met een bommelding moeten alle passagiers het toestel verlaten.
De hotels zitten vol, dus we overnachten vandaag in tenten (Die moeten nog wel even worden opgezet door de moeders).



4 - Wat een joekel!



5 - Die haring moet andersom!



6 - Dat is beter!



7 - Terug in de ontvangsthal van de luchthaven wordt iedereen hartelijk welkom geheten.

(Het vliegtuig heeft een lekke band, waardoor de vlucht iets vertraging heeft opgelopen)



8 - De deskundige bemanning, klaar voor een behouden vlucht.



9 - Het loopt echter anders.
De deelnemers moeten eerst op zoek naar reserveonderdelen.



10 - Er blijkt een lek in de benzinetank te zitten en de motor loopt niet helemaal lekker.



11 - Na het avondspel is er kampvuur en warme soep



12



13


Zaterdagmorgen


14 - Rekken en strekken



15 - We gaan nu echt vertrekken



16 - Veiligheidsinstructies


Na het uitvallen van motor drie, zijn we genoodzaakt een tussenstop (lees: noodlanding) te maken



17 - Bouwman / 18 - Kieft



19 - Moeder Bouwman gaat van de kabelbaan



20 - Buikschuiven



21 - Indianenbrug



22 - Zonen


Zaterdagmiddag


23 - We gaan koken op houtvuur



24 - Waar rook is ...



25



26



27 - De groepsfoto is genomen.



28 - Piramide!






29 - Even poseren in de jeep



30 - Na afloop van het kamp



31 - Bemanning


Terug naar boven

Terug naar 1990




Verslag

Door: Maarten Bouwman


Vlucht XQC 12459966194 Is helaas neersgestort, Ik herhaal: vlucht XQc 12459966194 is neergestort. Verdere medelingen volgen.

Het is vol in de wachtkamer. Alle reizigers voor vlucht XQC 1234512345 wachten op hun vlucht naar Paaseiland. Het is erg gezellig in de wachtkamer. Maar wacht even, er komt weer een medeling. Vlucht XQC 124896118 zit vast in de eiffeltoren, ik herhaal vlucht XQC 124896118 zit vast in de eiffeltoren. Om mij heen kijkend vraag ik mij af waar ik terecht ben gekomen. Het vluchtschema van onze wachtkamer voorspelt niet veel goeds: No Boarding, lekke band, gekaapt, neergestort, vast in de eiffeltoren. Onze vlucht laat weten vertraging te hebben.

Als iedereen binnen is word de crew aan ons voorgestelt. 5e Piloot van de Berg, Captain gijsbertsen, Catering Staal, Monteur de Boer en navigator Kappers. Dit zootje moet ons naar het gezellige en warme Paaseiland voeren?. Een troost: we komen niet langs de Eiffeltoren, alhoewel de navigator er niet zo kundig uit ziet. Het zal wel loslopen.

Dan word het donker. Zwaailichten, herrie , geschreeuw. Iemand roept &145 een Bommelding, iedereen naar buiten' Het startsein van het moeder-zoon weekend 1997 dat in het voorjaarachtige weekend van Maart werd gehouden. We kregen een ticktet dat ons naar Paaseiland zou voeren. We zouden om half tien gaan vliegen maar wegens de bommelding moeten we een nacht wachten. Een ding wist ik toen al wel: Volgende keer toch maar KLM. Tot overmaat van ramp waren er geen hotels en werd ond vertelt dat we die lekker zelf mochten gaan neerzetten. Alle moeders knusjes in de warme tent en de verkenners fijn in hun patrouille-tenten. Morgen zouden we dan eindelijk vertrekken naar Paaseiland. Toen de tenten waren opgezet en iedereen was bekomen van de schrik. Bleek er een lek te zijn en er was niet genoeg benzine. In de buurt was een depot van het leger, maar om daar te kunnen tanken moest je wel het een en ander doen. Er moest een vonkvrije lamp gezocht worden, een trechter, een benzienslang, een jerrycan en een benzinebon. Alles was op vier verschillende punten te vinden. Daar kregen we een ietjes ingewikkelde beschrijving voor (dat vonden de moeders, wij vonden het hartstikke makkelijk). Op weg dan maar. Om een lang verhaal kort te maken: we kwamen bij het benzinedepot waar 2 niet al te snugger uitziende figuren op wachtstonden. Maar om benzine te krijgen moest je eerst een reden hebben, en dat wel in rijmvorm. Toen iedereen er was konden we benzine krijgen. Ineens: BOEMM!!, VUUR, ROOK, PANIEK?? Wat men verwachtte gebeurde. De benzine vloog de lucht in. Dat heb je met die kneuzen van tegenwoordig. Had ons dat nou laten doen. Maar nee hoor.

Na deze geslaagde missie kreeg iedereen vermecellidrap en zocht daarna zijn koude plekje in zijn tent. Die nacht was het resp. -6 op de grond. En daar sliepen wij dus. Het was erg moeilijk om warm te worden dus gingen er enkele moeders binnen slapen. En ik ging met Elwin dekens bietsen bij jaq die rond het troephuis liep te sompen om 2 uur 's nachts. Toen gingen we lekker slapen.

De volgende ochtend was het koud, erg koud maar gezellig. Samen met Jeffrey stookte ik het vuurtje van gisteravond op en begon iedereen te ontdooien. Ook de eerste moeder kwamen uit hun bed.

Toen iedereen wakker was werd het tijd voor ochtendgymnastiek, want als er misschien wel een beetje iets mis ging in het vliegttuig moest je lenig zijn. Dus de bekende oefeneningen. Met de armen draaien en emet de benen draaien, dan een stukje lopen en terug bokje springen. Dit vond niet iedereen even leuk. Maar toen gingen we toch echt vertrekken naar ons Paaseiland. Voor we gingen vliegen werden eerst de veiligheidsvoorschriften doorgenomen. Met als motto : Eerst jezelf, dan de ander. Onderweg kregen we ontbijt geserveerd en keken we een video over XQC te zien. Deze video liet een paar vliegcrashes zien waar ik nu het anti-vliegtuig syndroom van heb gekregen. Ineens kregen we stroring aan de linkervleugel. De monteur kwam gauw ter plaatse. Motor 3 viel uit. Daarna viel motor vier uit. Het werd donker, storing, herrie, angst en een harde klap. We hadden een noodlanding ??????????* gemaakt. Omdat we daar toch waren bouwden we daar een paar dingen voor dat land. Omdat ze daar zo achter liepen.

* weet de naam van het land niet meer

Een ballengooitent, een toeristenroute, een slingertouw, een touwbrug en nog veel meer. Toen we daar mee klaar waren was ond vliegtuig gerepareerd en konden we vertrekken. Inmiddels was het vertrouwen in de vliegmaatschappij tot ver beneden de temp. van de vorige nacht gedaald. Iedereen stapte vol verwachting in. Maar wat verwachtte genbeurde. Monteur de boer kwam met een bijl door het vliegtuig stormen om de achtervleugel wat los te werken terwijl catering Staal net een stuk van de vleugel had afgezaagd. Iedereen wist wat hem te doen stond. Bukken, hoofd onder je handne en afwachten. We stortten dan ook geheel naar verwachting neer. Dit keer was het niet meer mogelijk om te reaperen. Het noodlint werd uitgelegd en er werd hard geschreuwd naar de trein die net langsreed. Deze remde helaas niet waardoor Catering Staal en Navigator Kappers hun tranen niet meer konden bedwingen. Met dit vliegtuigje hadden ze al 10 uur gevlogen, een record. Een moeilijk afscheid. Het spel van die middag was weer in het land ?????????????. We moesten per groep ( 4 patrouilles en 2 moedergroepen) elk onderdeel doen en zo ons middageten bij elkaar werken. Die viel niet mee. De groep die de leiding het eerst warme thee kon brengen was de winnaar en kreeg de eerst volgende reis gratis. Niemand had dus haast. Want een geschenk mag je natuurlijk niet weigeren.

Dit spel werd afgesloten met een partijtje vette haas, war sommige moeders waarschijnlijk wat aan overgehouden hadden. Ook gingen we gezamenlijk op de foto zo ook gerard, alleen niet op de bedoelde manier. Daarna ruimden wij alles op en besloten dit prachtige kamp. Dit alles met dank aan XQC.

XQC, daarmee ga je maar een keer mee !
XQC, veel verder kom je er niet mee !
XQC, daartegen zeg ik nu nee !
en nog veel meer!

Groetjes Maarten


Terug naar boven

Terug naar 1990